A Serbian Film

Posted on October 19, 2010

0


Mi-au plăcut întotdeauna filmele controversate, filmele în care ambivalența părerilor se întîlnește ca două armate. Nu există cale de mijloc, doar o linie a frontului. Și pe această linie se întîlnesc scîrba, dezgustul, lipsa de comprehensiune poetică, de o parte, și angoasa, catharsisul și uimire, de cealaltă parte, dublate de sentimentul inevitabilului, al faptului că oricînd istoria poate deveni realitate.

Scîrba, sentimentul rugos al aversiunii față de anormalitate, față de violența fizică și psihică, față de pornografie, incest, viol, față de crimă sau de perversiuni morbide, este firească, mai ales atunci cînd o întîlnești în realitate, în carne și oase.

Într-o operă de ficțiune, este evident că ingredientele vin să suprime realitatea și să ne descrie un alt univers, probabil sau chiar fatidic. De multe ori realitatea bate filmul, și o știm, unii dintre noi, din propriile experiențe. Dar cînd realitatea filmului pare imposibilă, atunci refugiul spectatorului este în refuzul de a o accepta. Și nu e normal acest lucru, mai ales că toate grozăviile descrise sunt reale, sunt lucruri care deja s-au întîmplat dar ori nu știm noi, ori ne vine prea greu să le credem.

Am făcut această introducere pentru a înțelege mai clar despre ce e vorba în Srpski film (A Serbian Film), o producție 2010 a cinematografiei sîrbe, în regia lui Srđan Spasojević, care și debutează cu această ocazie.

Plotul producției e simplu: un pornostar îmbătrînit, cap de familie, este atras să joace într-un film, poate chiar ultimul al carierei sale. Milos, interpretat aproape ireproșabil de Srđan Todorović, este sedus cu o sumă de bani care să îi asigure atît retragerea cît și bunăstarea familiei, însă curînd descoperă că producția în care joacă este o mesă neagră întrețesută cu multă violență, care implică pe rînd pedofilie, crimă, incest.

Nu vreau să dezvălui prea multe despre poveste, cu mici minusuri este un thriller psihologic antrenant, cu multe aspecte patologice și violențe de genul celor din cărțile lui Sorokin. Și totuși, în ciuda violențelor, finalul dezvăluie o latură umană, o limită a suportabilității, o mică metafizică prin care lucrurile reintră în normal, fiindcă dacă sunt lucruri despre care nu se poate vorbi, și totuși cineva o face, atunci doar ceva extrem de puternic și radical, bunăoară moartea, le mai poate șterge.

Într-un fel, s-ar putea stabili o paralelă între American Beauty și Srpski film. Fiindcă ambele filme vorbesc despre familie, despre angoase, despre dimensiunile psihologice și tensiunile din cadrul familiei, despre devianțele și orizonturile bărbaților. Evident ca doar la un subtil nivel tematic – subliniat de altfel în producția sîrbească de Vukmir, principalul oponent al lui Milos, care descrie către final o scenă absolut macabră, care include incest, sodomie, viol, ca un adevărat potret al unei familii sîrbești.

Este un comentariu extrem de caustic, dus către marginea logicii și a realității sîrbești, dar care vrea să sublinieze faptul că poporul sîrb și-a pierdut din tărie, s-a subțiat ca sînge. De fapt, această tematică devine în sine o parabolă pentru lipsa de curaj, lipsa de mîndrie și forță a unui popor care se diluează, de genul manelizării de pe la noi. Respectul față de valori este tradus aici tocmai prin profanarea lor, ceea ce mi se pare o metodă de efect, care produce emoție din plin, mai ales în spiritul poveștii.

Astfel am privit și receptat acest film. Mie mi s-a părut viziune diferită de șabloanele cinematografice cunoscute, în care proiecția violențelor vine să scoată din adînc cele mai pure sentimente. Dar asta nu înseamnă că filmul este recomandabil sub 18 ani și nici persoanelor slabe de înger sau neobișnuite cu violența filmică. Fiindcă filmul se dezvăluie cu adevărat și se justifică tocmai plin finalul său, de o candoare deosebită, iar cine nu ajunge pînă acolo nici nu înțelege. Pentru că Srpski film este ca un om: abia după ce moare îl poți înțelege cu adevărat.

SRPSKI FILM, 2010 (A SERBIAN FILM)
Serbia
Original Title: Srpski film
Director: Srdjan Spasojevic
Writers: Aleksandar Radivojevic, Srdjan Spasojevic
Cinematographer: Nemanja Jovanov
Composer: Sky Wikluh
Cast: Srdjan Todorovic, Sergej Trifunovic, Jelena Gavrilovic, Katarina Zutic, Slobodan Bestic, Ana Sakic, Lena Bogdanovic, Luka Mijatovic, Andjela Nenadovic

Advertisements
Posted in: Muzica